Olt. ,,LUMEA ÎNTREAGĂ E O SCENĂ”- Expoziție de pictură a lui Marius Burhan

Expoziția pe care o supunem atenției publicului slătinean face parte dintr-un periplu artistic circumscris de Marius Burhan ideologiilor politice contemporane. Proiectul conceput de artist a debutat în anul 2015 și reprezintă un studiu care vizează implicarea  și statutul artistului în societatea cotidiană, fiind prezentat prin intermediul unor expoziții itinerante organizate în cadrul unor instituții muzeale prestigioase precum cele din Brăila, Curtea de Argeș, Constanța și Târgu Jiu. Și pentru că „lumea întreagă este o scenă” artistul și expertul în arte vizuale Marius Burhan a decis ca următorul său popas expozițional să fie în capitala județului în care a văzut în urmă cu 42 de ani lumina culorilor, în Slatina Oltului.

Născut în comuna Vâlcele, județul Olt, la 14 noiembrie 1977, Marius Burhan expune la Galeria „Artis” din Slatina pentru prima oară. Grație relației de prietenie pe care Muzeul Județean Olt o are cu pictorul și graficianul slătinean Lucian Liciu, care trăiește și lucrează în București, ca și doctorul în arte plastice și decorative, Marius Burhan, am reușit să îl convingem să revină Acasă cu o expoziție unică, prin concept, prin atitudinea protestatară, și nu în ultimul rând prin genul de pictură pe care îl practică, foarte puțin întâlnit în constelația artelor plastice românești.

De altfel nici nu se putea ca un artist ce își are rădăcinile în Vâlcelele oltene să nu fie un luptător pentru condiția și statutul profesiunii pe care și-a ales-o, într-o lume amprentată de deriziune, impostură profesională și șacalism politico-ideologic. Să ne amintim că în comuna Vâlcele a izbucnit în iarna anului 1960-1961 cea mai puternică revoltă anticomunistă din România a țăranilor din satele Vâlcele (în cătunele Olteni și Bădia),Vâlcele de Sus (în cătunele Măndinești, Dealu Mare și Licești) și Bărcănești. „Arde cerul, cade pe noi”, striga o țărancă în iarna anului 1960 când locuitorii satelor susmenționate au refuzat să între în colectiv, iar securitatea și miliția au deschis focul asupra lor ucigând 3 oameni pe loc, rănind grav alți doi, în timp ce 25 de locuitori participanți la revoltă au primit condamnări totalizând 84 de ani de închisoare. Deci iată că artistul are în genă spiritul de frondă, de atitudine intransigentă în fața oricărei nedreptăți sau represiuni împotriva drepturilor și libertăților fundamentale ale omului, cu atât mai mult ale artistului silit să trăiască sub zodia incertitudinilor frustrante, a cangrenei morale și politice ce a afectat iremediabil societatea românească.

Marius Burhan nu tolerează pe cei care ne mint și nu se ascunde sub crucea șevaletului ci iese curajos pe orice simeză cu lucrări ce poartă blazonul onestității, al artistului militant pentru o lume curată, fără imixtiuni ideologice, fără politruci mincinoși, fără torționari ai spiritului. Fără a fi victima urii pătimașe, cu convingeri artistice temeinice și un catehism plastic indubitabil Marius Burhan, un spirit captiv întru artă, ne îndeamnă la reflecție și acțiune.

„Revolta nu e prezentă doar în artă ci în (prin) gândire, în scris. În picture sa revolta este clară, vizibilă, ea nu se ascunde doar în spaţiile subterane ale culorilor. Este vorba aici de o revoltă „plurală” în faţa monştrilor modernităţii târzii, în faţa absurdităţii lumii contemporane a unui artist diagnostician care decide să se opună, să refuze, să denunţe injustiţia din democraţiile mediatice de azi. Atât refuzul condiţiei artistului, dar şi apărare a valorilor universale specifice condiţiei umane. Ştim bine şi de foarte mult timp că nu există contestaţie fără artă, că artiştii au fost dintotdeuna prezenţi pe scena lumii, atenţi la transformările ei fie şi imperceptibile. Acolo unde există manipulare continuă, fake news, jocuri politice închise în „sistem”, „normalitate” ascunsă în structuri de normalizare şi docilizare, control ideologic al „sufletelor”, arta mai poate (dar până când?) să deschidă porţi de comunicare autentică şi de acces la „real”.

„Pe scena întregii lumi” Marius Burhan nu vrea să fie doar spectator ci își asumă convingerile intelectuale fără teama de a fi ostracizat, stigmatizat și izolat.

Tablourile sale cuprind lozinci, clișee, stereotipii verbale caracteristice lumii absurde și neimaculate în care expirăm/inspirăm mâlul mlaștinii politice. Artistul cere imperativ de la  „sistem și clasa politică”, „fapte, nu vorbe”, gen „să trăți bine”, urăște „mafia” pe care o vitriolează, spune „da bunăstării”, este convins că deși „singur, face mult, pentru că are așteptări”, detestă „controlul și cenzura”, avertizează că „vin din nou alegerile” și nu mai crede „în politicieni cu stil”. Este convins că o mișcare intelectuală de rezistență, o nouă platformă ideologică, perseverentă, onestă, determinată, poate „ozona” și reînfiripa „speranța” românilor, progresul și bunăstarea țării „prădată și rasă” de infractori omniprezenți. Celor fără scrupule și fără de conștiință le transmite că „de ce le e frică nu scapă”, condamnă „hoția”, îndeamnă la „revoltă guevaristă”, cerând semenilor săi seriozitate, eficiență, hărnicie, sacrificiu în mișcarea de rezistență intelectuală pentru schimbarea la față a României.

Avându-l ca reper intelectual al românismului pe poetul nostru național Mihai Eminescu, Marius Burhan criptează în lucrările sale mesajul acestuia: „Greșelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovați, se împiedică dezvoltarea unei țări întregi și se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei.”

 Dr. Laurențiu Guțică, dir. Muzeul Județean Olt

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s