Mehedinți. Mafia fierului, sursa de îmbogățirea baronilor locali

***Mehedinți. Mafia fierului, sursa de îmbogățirea baronilor locali***
( partea a III-a)


Scriam în numărul trecut despre cum a fost falimentată și vândută pe nimic una dintre cele mai mari înteprinderi producătoare de vagoane din Europa, care are fabrici în Arad, Drobeta Turnu Severin și Caracal. Potrivit Economica.net, preluarea activelor de producţie feroviară de către Astra Rail Industries a început în octombrie 2011 şi s-a încheiat la începutul lui iulie 2012. Companiile Astra Vagoane Arad, Meva şi Romvag Caracal, aflate în insolvenţă, au fost preluate de către un investitor german cu peste 30 de milioane de euro.
Fabrica de Vagoane și Motoare din Arad a fost fondată acum mai bine de 120 de ani de John Weitzer. A trecut, mai apoi în mâinile statului, iar după Revoluție a fost cumpărată de o societate americană.
Cu o capacitate anuală combinată de până la 5.000 de vagoane de marfă de diferite tipuri şi cu hale de producţie care acoperă o suprafaţă de 357.000 de metri pătraţi, Astra Rail Industries devine fabricantul de material rulant feroviar cu cea mai mare capacitate potenţială de producţie din Europa. Cel care administra Astra Rail Industries era Thomas Manns împreună cu o echipă germano-română de manageri, formată din CEO-ul companiei, Bernd Böse şi COO-ul Fulger Popescu, cu sediul la Arad.
George Albu, fostul director de la Arad între anii 1995-2001, declara într-un ziar arădean în 2018 că ”Intreprinderea era de interes naţional și aparţinea direct de FPS (Fondul Proprietății de Stat) Bucureşti. Am sunat acolo, le-am spus că vor să vină americanii. Am stabilit datele întâlnirii și ne-am văzut în București. Au discutat ei cu americanii, nu eu. Nu ştiu că cât s-a vândut. Au plătit suma, datorii la bănci, furnizorii, 280 de milioane la vremea aia erau doar datoriile. Erau destul de mari, iar fabrica avea probleme. Mă chinuiam cu plata salariilor, nu a fost ușor”, mai spune George Albu.
Trebuie reținut faptul că cel care a băgat fabrica de vagoane în faliment, începând din 1998 este acest Fulger Popescu, care între timp a angajat pe Daniela Vărzaru, o profesoară de geografie (!!!), pe post de director tehnic, făcând-o mâna sa dreaptă, cu care a reușit să distrugă una dintre cele mai profitabile fabrici românești.

Cristian Burci


SUA și Planul Marshal pentru țările foste comuniste
Pe vremea președintelui american Bill Clinton, s-a folosit de Planul Marshall de SUA, aplicat în urmă cu peste 70 de ani pentru a ajuta la refacerea Europei, în special a țărilor foste comuniste care trecuseră printr-o tranziție similară celui de-al doilea război mondial.
Practic, SUA a promis că o să investească în Europa 20 mld. de dolari (o sumă enormă pentru vremurile acelea), cât timp fondurile se vor folosi colaborativ de către statele europene.
România primea nu mai puțin de 100 milioane dolari pentru investiții și dezvoltarea fabricilor de vagoane din Arad, Drobeta Turnu Severin și Caracal.
Pentru o sumă așa mare, Vagoane Arad SA, a fost cumpărată în 1999 de firma americană de material rulant Trinity Industries Inc. cu 50 milioane dolari. În anul 2006, grupul Trinity Industries a vândut afacerea companiei IRS (International Railways Systems), cu sediul la Luxemburg deținută de omul de afaceri Cristian Burci, omul de casă al fostului ministru Adrian Năstase. Acesta a cumpărat și fabrica de vagoane de la Caracal. A reușit să falimenteze ambele întreprinderi iar în 2012 le-a vândut unui investitor german. Neamțul le-a vândut, la rândul său, unei multinaționale americane, Greenbrier în 2016, dar nu în totalitate. Astfel că firma americană detine 75% din acțiuni iar cea germană 25%.
Cristian Burci, a fost cercetat penal pentru mai multe infracțiuni, însă anul trecut când a aflat că va fi condamnat cu executare, a reușit, cu ajutorul unor prieteni să dispară din țară, chiar în starea de urgență, cu un avion care era trimis pentru a aduce măști de protecție din Tailanda. Pe sub nasul anchetatorilor! Cristian Burci ar fi plecat din țară în Abu Dhabi împreună cu omul de afaceri Cristian Hideg, patronul ,,Romwine and Coffee”, așa cum am scris mai sus, în timpul stării de urgență. Potrivit Libertatea, Hideg a plecat în Abu Dhabi la finalul lunii martie, împreună cu Cristi Burci și cu alți 8-9 oameni din fabrica Sanimed de la Călugăreni, județul Giurgiu. Între timp, pentru a nu fi șantajat, și-a adus și tatăl peste hotare, care acum locuiește în Dubai.

Stegmans, dir.gen operational și directorii de la Caracal și Severin, precum și alți ,,oameni de casă”


Hățișurile tranzacției Pieței MEVA, proprietate a fabricii de vagoane din Severin
Mergând pe firul acestor fapte, sursele noastre precizează că Fulger Popescu, directorul general al Astra Vagoane Arad, care colabora cu firma ADRIDAD, din Craiova, condusă de Victor Marius Dragomir (cel care este cercetat în dosarul de trafic de influență și evaziune fiscală de la Caracal), că ar fi făcut dispărută chiar și o barjă cu 6 rezervoare, cu ajutorul lui Dragomir.
În 2005, Fulger Popescu cumpără de la Burci, Piața Meva din Drobeta Turnu Severin, cu locurile de parcare cu tot, aflată în custodia uzinei de vagoane, cu numai 100.000 euro, adică prețul unui apartament! Aceasta fusese construită din banii fabricii lângă blocurile în care locuiau angajații acesteia. Problema a fost nu numai prețul derizoriu cu care a fost vândută directorului Fulger Popescu, dar și faptul că a fost dată în rate a câte 500 euro/ lună, pe o perioadă de cinci ani. Fulger Popescu, o vinde mai apoi soției sale, Mariana Popescu, iar pe contractul de vânzare- cumpărare, el semnează și în numele său dar și în cel al soției, care deține firma ,, MP Silver Shine CO” SRL! După cei cinci ani, MEVA intră în insolvență…
Mulți dintre salariații uzinei de vagoane MEVA din Severin, care riscă să ajungă pe drumuri din cauza șmecheriilor făcute de conducere și patron, încep să se agite, amenințând cu lupte sindicale, însă Fulger Popescu își face propriul sindicat condus de nimeni altul decât Constantin Pârvănescu, un electrician obscur, cu gura mare, care, în scurt timp, reușește să își angajeze toate neamurile.


Împrumuturile care au băgat cele trei firme în insolvență
Chiar dacă fabricile de vagoane din România erau pe profit, în 2008, au împrumutat, pe vremea directorului general Fulger Popescu, nu mai puțin de 120 milioane de euro pentru investiții în infrastructură și retehnologizare, lucruri făcute mai mult de ,, ochii lumii”, pentru că niciuna dintre cele trei fabrici nu a beneficiat de mare investiție.
Împrumutul făcut la patru bănci, respectiv ING, RBS Filiala București, Transilvania și Alfa Bank, a fost gajat cu fabricile, cu tot ce aveau în ele, dar și cu pământul pe care erau situate.
De reținut este faptul că cei doi ofițeri de credit de la acea vreme erau Florin Merce ( fiul fostului general de securitate, Ilie Merce, prieten cu Vadim Tudor, membru marcant la PRM) și Florin Câțu.
Se pare că rambursarea creanțelor s-a făcut pe o perioadă de câteva luni, după care toate trei fabrici au intrat în insolvență și au fost vândute omului de afaceri român, Cristian Burci, originar din Drobeta Turnu Severin.
La scurt timp acesta a fost ajutat de ministrul Transporturilor, Miron Mitrea din Guvernarea Năstase, primind o comandă de 1.000 de vagoane pe care le-a construit la uzina din Caracal. În 2020, DIICOT i-a pus sechestru omului de afaceri, Cristi Burci, patronul Adevărul și Prima TV . În dosarul Romvag Caracal, Burci e acuzat de un prejudiciu de 8 milioane de euro.


Adrian Năstase negociatorul vânzării uzinelor de vagoane…
Presa scria la sfârșitul anului 2001, că premierul de atunci Adrian Năstase, a fost cel care a negociat vânzarea pachetului de acțiuni de la Romvag Caracal. Acesta plecat în America pentru a se întâlni cu reprezentanții companiei Trinity, cărora le-a prezentat oferta de privatizare a uzinei Romvag de la Caracal. Compania americană cumpărase deja acțiunile fabricilor de vagoane Astra Vagoane Marfa din Arad MEVA Drobeta Turnu Severin.
Cu toate că cele trei uzine de vagoane de la Arad, Severin și Caracal aveau profit considerabil, având contracte în aproape toată lumea, în 2002 compania americană Trinity a micșorat salariile angajaților cu 25%.
Liderul de sindicat de la MEVA Trinity Severin, Constantin Pârvănescu, considera că vinovați de această situație se fac patronul american și conducerea fabricii. Acesta declara jurnaliștilor de la Gazeta de Sud, în 2002, că totul ar fi fost o înțelegere între patronii americani și conducerea din România: „Nu știm dacă nu cumva, în mod voit, s-a ajuns în aceasta situație, în care ne aflam, în ideea de a închide. Salariații doresc să-și apere locurile de muncă, dar nu știm ce interese există. Știm însă că firma TRINITY a avut o pierdere importantă în România, dar nu la MEVA Drobeta Turnu Severin. Muncitorii nu vor sta cu mâinile în sân“. Însă, așa cum am spus mai sus, membrii sindicatului pe care îl conducea, grație lui Fulger Popescu, chiar au stat cu mâinile în sân!
Informațiile despre devalizarea celor mai mari uzine producătoare de vagoane din Europa se întind mult peste hotare, cu complicitatea unor manageri români care nu au dorit decât să se îmbogățească, atât ei cât și sfera de interes în care acționau.

Bernd Böse, CEO Astra Rail


În 2016 Profit Insider anunța că firma Astra Rail Industries va fuziona cu firma americană The Greenbrier Companies, într-o tranzacție evaluată la peste 60 milioane de euro. Acest lucru s-a întâmplat, iar firma americană a ajuns să dețină 75 % din acțiunile companiei Astra Rail. Ca urmare a acestei fuziuni, Bernd Böse, directorul general al Astra Rail Industrie, a preluat șefia executivă a noii companii și a deținut și funcția de președinte al Consiliului de Administrație.
Despre ,,caracatița” care s-a îmbogățit devalizând una dintre cele mai profitabile uzine românești, despre oameni obscuri, dar cu sete de îmbogățire, despre tertipurile folosite pentru a fenta legea, despre implicarea politicului de-a lungul timpului, vom mai scrie și în numerele viitoare.
Așteptăm dreptul la replica a persoanelor implicate.
( Va urma)
Georgia Sebeș

4 comentarii

  1. Foarte correct sí la subiect!!! Ați uitat rolul lui Ionel Rusu fost lider de sindicat la astra vagone Arad fost pus de către conducere reprezentant pe toate trei sindicatele.un excroc care sa ridicat pe spatele muncitorilor făcând jocul celor de la Trinity,Burci et company,și patronilor de acum ultimul CCM semnat de el noaptea ca hoți in timpul grevei din 2019.ca o paranteza ar fi interesant sa se afle ce sa intimplat cu patrimoniulsindicatui IVA Arad preluat de Ionel Rusu in 1990 . Felicitări pentru articol așteptăm cu mult interes continuarea !!!

    Apreciat de 1 persoană

      1. Oare m-ati putea ajuta cu mai multe informatii legate de Dna Varzaru Daniela?
        Cine e Vărzaru Daniela?

        Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s