Vâlcea. Părintele Sava, făuritor de istorie la Grădiștea

***Vâlcea. Părintele Sava, făuritor de istorie la Grădiștea***

Să ajungem la Cetatea Grădiștea cu echipa de la Antena 3-Vâlcea, pentru filmarea ”Vâlcea turistică”, transmisă de acest post tv sâmbătă 20 ianuarie a.c., am ales ruta pe la Mânăstirea Valea Grădiștei. Am considerat că este mai ușor și mai aproape. Era zăpadă, iar pe Dealul Muierii, dinspre Țuțuru-Obislavu, am considerat că este mai greu. Mânăstirea este situată imediat sub cetate. Am ajuns la Mânăstire pe un drum proaspăt asfaltat. Asfaltul se oprește la câteva sute de metri de aceasta, restul drumului fiind pietruit, deocamdată.

Am parcat lângă mânăstire. Dar mai era o mașină parcată acolo!! La privirile întrebătoare ale însoțitorilor, eram considerat doar gazdă, am răspuns prin ridicare de umăr, și eu eram la fel de mirat. Știam doar că mânăstirea este în lucru. Nimic altceva!

Surpriza nu a durat decât câteva minute, pentru că din biserica mânăstirii a ieșit și ne-a întâmpinat, cu zâmbetul pe buze, părintele-călugăr-medic (să fiu iertat pentru această asociere de cuvinte) Sava, ctitorul, spiritul viu, al acestui lăcaș spiritual ce prinde contur pe Dealul Muierii.

Dintre cei prezenți, doar eu îl cunoșteam pe sfinția-sa. M-am dezmeticit, și am șoptit, ”- Este părintele Sava, ctitorul acestei sfinte mânăstiri.” Domnul Director al Direcției Județene Culte, Cultură și Patrimoniu, prof. dr. Florin Epure, a mărturisit, tot șoptit ”- Am auzit de dumnealui, dar n-am avut ocazia să-l cunosc!” Am făcut prezentările.

Atunci am realizat, poate pentru prima dată în viața mea, ce înseamnă un Om dedicat unei idei. Ce înseamnă un Om dedicat locurilor copilăriei. Ce înseamnă un Om dedicat credinței. Pentru că asta am înțeles din toată discuția purtată cu dumnealui în sala bisericii viitoarei mânăstiri. Se vedea o strălucire puternică în ochii sfinției-sale, atunci când ne arăta cu mâna, locurile, deocamdată imaginare, a chiliilor, a stupinei, a eleșteului (acesta era creionat deja), a parcării etc.! Atunci când ne vorbea de copilăria fericită petrecută pe Dealul Muierii (într-o familie cu o puternică credință ortodoxă). Atunci când ne vorbea de înaintașii preoți, călugări, anticomuniști. Toate aceste vorbe, spuse din inimă și cu evlavie, îi luminau chipul frumos, dându-i o aură de sfânt. Poate vi se pare exagerat ce scriu, dar așa l-am perceput eu atunci pe acest Om providențial pentru Grădiștea, pentru satul Valea-Grădiștei.

Cu aceeași bucurie cu care ne povestise atâtea lucruri, într-un timp așa de scurt, se grăbea să ajungă la Vâlcea (era de serviciu la Spitalul de Urgență), ne-a mărturisit că a venit să oficieze o slujbă de pomenire pentru Sf. Antonie cel Mare, sfânt ce se sărbătorea în ziua respectivă. Era miercuri 17 ianuarie.

După ce ne-a împărțit câte-o iconiță, ne-a binecuvântat, și a plecat.

Noi ne-am continuat filmarea.

Dar acea întâlnire mi-a rămas în minte, și acum îi mai simt emoția! Sunt bucuros și fericit că am cunoscut un făuritor de istorie!

Ilie Fîrtat, Grădiștea

Lasă un comentariu