Vâlcea. Două secole de la asasinarea lui Tudor Vladimirescu

***Vâlcea. Două secole de la asasinarea lui Tudor Vladimirescu***
Eroul martir care a ridicat norodul Olteniei ca să izbăvească țara de fanarioți și să câștige drepturi pentru popor a fost măcelărit lângă Târgovişte, în noaptea de 26 spre 27 mai 1821 din ordinul conducătorului Eteriei, Alexandru Ipsilanti.
Mihai Cioranu, aghiotantul lui Tudor, trimis la Pitești după arestarea lui, l-ar fi văzut și l-ar fi auzit spunând: ”Și ce vreți de la un om pe care, după vicleniile ce ați urmat și ați întors chiar oștirea lui de l-au dat în mâinile voastre (…) Vreți să mă omorâți? Eu nu mă tem de moarte. Eu am înfruntat moartea în mai multe rânduri. Mai înainte de a ridica steagul spre a cere drepturile patriei mele, m-am îmbrăcat cu cămașa morții”.
Prin trădare, Tudor Vladimirescu – pe care poporul îl numea deja „domnul Tudor”, – a fost făcut prizonier la Golești. În dimineaţa zilei de 23 mai, Tudor a fost dus la Târgovişte şi închis în beciul de la vechea Mitropolie, fiind supus unor torturi şi schingiuiri îngrozitoare de către un bețiv notoriu, Vasile Caravia alias «monstrul de la Galaţi», pentru a afla unde a ascuns banii revoluției.
Din ordinul lui Ipsilanti, Caravia l-a executat pe Tudor Vladimirescu în noaptea 26/27 mai, împuşcându-l de două ori şi aruncându-i trupul într-o fântână de lângă Grădina «Geartoglu» din mahalaua sârbească a Târgoviştei.
Unii istorici au scris că, apropiindu-se de râul Dâmboviţa, Caravia l-a împuşcat cu pistolul, și, împreună cu alți doi eteriști, Gherasim Orfanos şi Constantin Cavaleropoulos, i-au tăiat capul cu iataganul, iar trupul i l-au aruncat în râu, după unii autori într-o fântână părăsită.
La 7 iunie 1821, eteriştii au fost învinşi de turci în lupta de la Drăgăşani. Înfruntările armate dintre pandurii lui Tudor şi otomani vor înceta abia spre sfârşitul lunii iulie.
Veșnică recunoștință bravului oltean care a cunoscut o moarte martirică!
Prof. dr. Florin EPURE (foto)

Lasă un comentariu